Hier is de eerste foto van de nieuwe Mazda 2. Het is de eerste van de nieuwe generatie Mazda’s.
De nieuwe Mazda 2 staat op het onderstel dat Ford ook voor de Fiesta gaat gebruiken. Die komt in 2008 op de markt. De nieuwe 2 rolt in Japan van de band. De oude kwam uit het Spaanse Valencia, maar naar verluidt was Mazda niet te spreken over de bouwkwaliteit. Ondanks dat chef-ontwerper Laurens van den Acker uit ons land afkomstig is, zit er verder geen Nederlands tintje aan de nieuwe 2. De Mazda was namelijk al ontworpen toen Van den Acker zijn nieuwe functie ging bekleden. Mazda geeft gedetailleerde informatie vrij op een speciale persconferentie op 6 maart, bij de Autosalon van Genève.
Morgen wordt de Mazda 2 voor het eerst in het echt aan de pers getoond. We kunnen u vandaag echter al nieuw beeld tonen, nu ook van het interieur van de kleine Mazda.
Het interieur van de nieuwe Mazda 2 is duidelijk speelser dan dat van de huidige generatie, dit geldt vooral voor de middenconsole met veel ronde vormen. De witte wijzerplaten van de klokkenwinkel geven het het binnenste van de compacte Mazda bovendien een sportief tintje. Met het nieuwe model hoopt Mazda het bestsellers als de Toyota Yaris lastig te kunnen maken. De nieuwe 2 staat op de Autosalon van Genève en zal aan het einde van deze maand ook zijn opwachting op de AutoRAI maken.
Wij moeten er nog tot januari 2008 op wachten, gisteren is in Japan de eerste nieuwe Mazda 2 geproduceerd. In de naderende zomer wordt de auto al in Mazda´s thuisland leverbaar.
In Japan heet de Mazda 2 nog altijd Demio. Het grote verschil tussen de nieuwe 2 en het huidige model is dat de nieuweling van meet af aan ontworpen is als ´wereldauto´. De huidige 2, die de Demio opvolgde, was in eerste instantie vooral bedoeld voor de Japanse thuismarkt van Mazda. Het nieuwe model wordt overigens ook voor de Europese markt in de fabriek in Ujina geproduceerd. Mazda is er vooral trots op dat de nieuwe 2 100 kilo minder weegt dan zijn voorganger. Wanneer de 2 in januari in de Nederlandse showrooms verschijnt is er keus uit een 1.3 of een 1.5 benzinemotor, met respectievelijk 75 en 84 pk. Van de laatste brengt Mazda ook een ´high power´ uit die het tot 103 pk schopt. Er komt ook nog een 1.4 diesel.